Skip to main content
mężczyzna rozciągający się

Stretching. Rodzaje i ich zalety.

Rozciąganie, czyli tzw. stretching to nieodłączny element kompleksowego treningu. Bez względu na to, czy ćwiczysz siłowo, czy stawiasz bardziej na poprawę wydolności, zakończenie sesji treningowej kilkoma minutami rozciągania jest jak „kropka na i”. Pozwala się zrelaksować, zmniejsza odczuwanie zakwasów, a także obniża tętno.

Warto wiedzieć, że stretching może być uprawiany poza codziennym planem treningowym. Poprawi gibkość i świetnie wpłynie na Twoje samopoczucie. Dowiedz się więcej, na temat różnych technik rozciągania ciała oraz ich pozytywnego wpływu na Twój organizm.

Rodzaje stretchingu

Możemy wyróżnić 3 podstawowe typy ćwiczeń rozciągających. Jest to:

  • Stretching statyczny, który bazuje przede wszystkim na jednostajnym rozluźnianiu ciała. To wyjątkowo relaksująca forma aktywności fizycznej. Rozciąganie statyczne polega na utrzymaniu konkretnej pozycji przez kilka lub kilkadziesiąt sekund np. w trakcie naprzemiennych wypadów nóg.
  • Stretching dynamiczny, który polega na dość szybkim naciągnięciu mięśnia lub całej partii mięśniowej, a następnie na energicznym powrocie do stanu spoczynku. Te ćwiczenia wykonywane są w seriach, o określonej, indywidualnie dopasowanej liczbie powtórzeń.
  • Rotacja stawów, która polega na odpowiednim rozgrzaniu stawów dzięki wykonywaniu rotacyjnych ruchów.

Typy rozciągania

Rodzaje stretchingu dzieli się z kolei na kilka podstawowych typów:

  • Rozciąganie izometryczne, które zalicza się do stretchingu statycznego. W trakcie wykonywania tego typu ćwiczeń należy kolejno napiąć mięśnie, rozluźnić je a na końcu rozciągnąć.
  • Rozciąganie dynamiczne, często stosowane także na początku treningu, jako rozgrzewka. Bazuje na różnego typu wymachach oraz krążeniach wybranych części ciała, tak aby stopniowo zwiększyć ich zakres ruchu.
  • Rozciąganie balistyczne dedykowane jest bardziej zaawansowanym osobom i polega na wykonywaniu ruchów przypominających kołysanie lub wahadło. Jednocześnie wykonuje się intensywne ćwiczenia, które rozciągają mięśnie.
  • Rozciąganie PNF, bazuje na wykorzystywaniu wzorców nerwowo-mięśniowych w celu zwiększenia gibkości i elastyczności mięśni. Rozciąganie PNF świetnie sprawdza się wykonywane wraz z partnerem treningowym.
  • Rozciąganie SMR to natomiast rodzaj masażu połączonego z akupresurą. Stosuje się do tego specjalne wałki, które mają szybko i skutecznie rozluźnić napięte mięśnie.

Jak przygotować się do rozciągania?

Trening gibkości nie wymaga od Ciebie dużych przygotowań. Najważniejszą kwestią jest dobranie odpowiedniej metody treningowej, w czym może pomóc doświadczony instruktor. Dodatkowo warto pamiętać o wygodnej, niekrępującej ruchów odzieży. W takim przypadku doskonale sprawdzą się ubrania termoaktywne marki Treen.
Rozciąganie dynamiczne może znacząco podnieść puls oraz temperaturę ciała, dlatego warto zadbać o dobre odprowadzanie wilgoci ze skóry. Bielizna termoaktywna Treen to doskonały wybór zarówno dla profesjonalnych sportowców, jak i amatorów. Jest nie tylko wygodna, ale zapewni także suchość skóry i wyjątkowy komfort treningu.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z pełną oferta marki Treen.

Podobne artykuły

TREEN robi duże rzeczy!

Różnica między odzieżą termiczną a termoaktywną